Al - Fatihah kepada Ayahanda Sahabat Karibku



Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya.

Surah ali Imran ayat 145


Assalamualaikum, pada 1 March 2011 aku telah menerima berita yang amat mendukacitakan. Ayahanda tercinta seorang sahabat karib yang amat rapat sekali dengan aku telah kembali ke rahmatullah dalam jam 11 Malam. Pada jam 1.30 dia menelefon aku memberitahu dan aku terkaku, tersentak dan terdiam seribu bahasa seketika menerima berita itu. “Innalillahi wa inna ilaihi raaji’uun”

Aku begitu rapat sekali dengan Hanafi. Kami bagaikan adik beradik. Dikala susah dan senang kami tetap bersama dan pada masa itu aku telah berniat untuk balik ke Sandakan untuk bersama - sama dengan Hanafi memberikan sokongan kerana ianya satu perkara yang perit untuk diterimanya. Sejurus selepas smsnya yang berbunyi "Salam bro. Mau bgtau ko ngan jrul.. Dady ku meninggal dunia.. Inform Jrul k ? Sedekahkan Al - Fatihah buat arwah dadyku" aku terus menelefon seorang lagi Sahabat Karib ku Jrul. Kami bertiga sememangnya bagaikan adik beradik susah dan senang kami masih bersama walaupun kami berjauhan.

Pada 1 MAC 2011, kira - kira jam 11 Malam. Seorang kawan telah bertanya kepada ku adakah BERITA INI berkaitan dengan sahabatku. Setelah aku membaca berita tersebut aku tersentak terdiam seribu bahasa. Aku tidak dapat mengatakan apa - apa. Hanya air mata mula menitis. Aku sungguh terkejut dan tidak percaya dengan apa yang terjadi. Aku dapat merasakan bagaimana perasaan sahabat karibku setelah membaca berita tersebut dan pada masa yang sama hati dan perasaan ku mula panas dengan apa yang terjadi. Aku panas dengan perbuatan kejam kepada orang yang melakukannya tapi aku tidak boleh menurutkan perasaan kerana ianya tugas polis dan yang pasti jika dia terlepas di dunia ini di akhirat pasti ada balasannya. Jenazah telah selamat dikebumikan pada petang 2 MAC 2011.

Marilah bersama - sama kita sedekahkan Al - Fatihah kepada arwah. Moga roh arwah dicucuri rahmat ditempatkan dikalangan orang - orang yang beriman. Amin Yarabbal Alamin.

Pengajaran daripada peristiwa ini :

1. Kematian itu suatu yang pasti, hanya saja kita tidak mengetahui bilakah tibanya ajal kita. Oleh itu, hendaklah kita sentiasa mengingati kematian dan berusaha menyiapkan diri dengan sebaik-baik bekal untuk menghadapinya. Semoga Allah mengampunkan kita semua.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.
[ali-Imran (3) : 185]

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendati pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh,
[an-Nisa' (4) : 78]

Wasalam.


Responses

0 Respones to "Al - Fatihah kepada Ayahanda Sahabat Karibku"

Post a Comment

 

Categories

Recent Comments

Popular Posts

Return to top of page Copyright © 2010 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by HackTutors